Tamminga

Nieuws

Nieuws

Contact

  • Afspraak maken:

  • 088-7080800

  •  
  •  

Tips: sporten in de winter

Sporten in de winter: waar moet je rekening mee houden?

Na de 6 tips voor sporten in de zomer, geeft medisch fitnessinstructeur Tom 5 tips voor sporten in de winter. Waar moet je extra rekening mee houden in de koude wintermaanden?

1. Zorg ervoor dat je altijd begint met een warming-up. Juist nu is dit extra belangrijk voor je lichaam, omdat je lichaam door het koude weer slechter doorbloed is. De kans is hierdoor groter dat je blessures oploopt.
 
2. Doe meerdere lagen kleding aan. Zodra je goed opgewarmd bent kun je er zelf voor kiezen een kledingstuk uit te doen.
 
3. Voeding. Zorg ervoor dat je één uur van te voren hebt gegeten voordat je gaat sporten, zodat de energie goed opgenomen wordt. Als je teveel eet vlak voor de training is dat niet goed voor de bloedsomloop tijdens je training. Mocht je weinig tijd hebben, neem dan voor de training snelle suikers  zoals bijvoorbeeld een banaan of een mueslireep. Het is zeer belangrijk dat je hebt gegeten voordat je gaat sporten. Zonder energie heeft je lichaam geen brandstof om te kunnen sporten.
 
4. Intensiteit. Probeer tijdens de winterperiode extra cardio oefeningen in je schema te stoppen. Tijdens deze periode slaat je lichaam meer koolhydraten op om je lichaam warm te houden. Het zou dus kunnen zijn dat wanneer je aan het afvallen bent je minder snel afvalt dan in de zomer. Voor de sporters die graag wat meer (spier) massa willen hebben is dit de kans om aan te komen.  
 
5. Buiten trainen. Mocht je buiten gaan trainen, zorg dan ook hier  voor een extra goede warming-up. Begin thuis alvast met wat rek- en strekoefeningen. Zorg voor goed schoeisel als je gaat hardlopen. Denk hierbij aan goede demping en zooltjes. Houd ook eventueel rekening met gladheid.

Heb jij een vraag voor Tom? Stel hem gerust via onze Facebook of Twitter pagina.
Medisch fitnessinstructeur Tom geeft tips