Tamminga

Nieuws

Nieuws

Contact

  • Afspraak maken:

  • 088-7080800

  •  
  •  

Tips: sporten in de zomer

Sporten in de zomer, waar moet je rekening mee houden?

6 tips van medisch fitnessinstructeur Tom


Wanneer het heerlijk zomers weer is, is het aantrekkelijk om te gaan sporten. Echter, bij té warm weer is het van belang voorzorgsmaatregelen te nemen. Bij temperaturen boven de 25 graden is het verstandig goed op te letten tijdens het trainen. Waar moet je precies rekening mee houden tijdens sporten en inspanning in het warme seizoen?

Medisch Fitnessinstructeur Tom geeft 6 tips:
 
  1. Luchtige kleding. Denk eraan dat je luchtige kleding draagt. Daarmee wordt bedoeld een korte broek en een t-shirt. Dit zorgt voor betere ventilatie van je lichaam, waardoor je beter kan zweten. Zweet zorgt ervoor dat je lichaam ook weer deels afkoelt.
     
  2. Drinken. Neem altijd een fles water mee naar de training. Een mens moet minimaal 2 liter vocht per dag drinken, maar wanneer het erg warm is nog meer. Probeer na elke krachtoefening een paar slokken water te nemen. Wanneer je op met een cardiotraining bezig bent wordt aangeraden om de paar minuten water te drinken.
     
  3. Voeding. Zorg ervoor dat je één uur van te voren hebt gegeten voordat je gaat sporten, zodat de energie goed opgenomen wordt. Als je teveel eet vlak voor de training is dat niet goed voor de bloedsomloop tijdens je training. Mocht je weinig tijd hebben, neem dan voor de training snelle suikers zoals bijvoorbeeld een banaan of een mueslireep. Het is zeer belangrijk dat je hebt gegeten voordat je gaat sporten. Zonder energie heeft je lichaam geen brandstof om te kunnen sporten. 
     
  4. Intensiteit training. Probeer tijdens warme periodes cardio en kracht trainingen goed af te wisselen en de intensiteit van je training iets terug te schroeven. Je lichaam is tijdens deze periode extra bezig om je lichaam af te koelen, waardoor je niet optimaal alles kunt geven.
     
  5. Buiten trainen. Mocht je buiten gaan trainen, zorg dan ook regelmatig voor rust, verkoeling en drink regelmatig water. Smeer jezelf ook goed in om verbranding door de zon te voorkomen. Houd rekening met je huidtype bij het kopen van de juiste factor zonnebrandcrème.
     
  6. Tijdstip trainen. In de ochtend en avond zijn de temperaturen over het algemeen het laagst en is het dus gunstiger om optimaal te kunnen trainen.