Tamminga

Nieuws

Nieuws

Contact

  • Afspraak maken:

  • 088-7080800

  •  
  •  

Blessurepreventie - hardlopen

Voorkom hardloopblessures met deze tips!
In Nederland zijn er ruim 3 miljoen hardlopers. Dit geeft aan hoe leuk en populair hardlopen is. De kans op een blessure bij hardlopen is echter wel groot. Na veldvoetbal is hardlopen de sport met het grootste aantal blessures.

Risicofactoren bij hardlopen

Een te snelle trainingsopbouw kan onder andere zorgen voor een vergrootte kans op blessures.
 
Er zijn 2 typen blessures die voor kunnen komen bij hardlopen:
  1. Acute blessures.  Voorbeelden van acute blessures zijn enkelverzwikkingen en spierscheuren/zweepslag.
  2. Overbelasting blessures. Onder overbelasting blessures vallen peesklachten (met name achillespees), pijn aan de buitenzijde van de knie (ook wel Running Knee genoemd) en pijn aan de binnenzijde van het scheenbeen (ook wel MTSS of shin splints genoemd).

Tips om blessures te voorkomen

  1. Warming-up. Om blessures te voorkomen is een warming-up van essentieel belang. Hierdoor worden je spieren warm en is de kans op een blessure kleiner.
  2. Spierversterkende oefeningen. Naast het hardlopen is het ook belangrijk te werken aan de kracht in de spieren. Spierversterkende oefeningen zorgen ervoor dat een looptraining langer vol gehouden kan worden met minder kans op blessures. Train door middel van krachttraining zowel de spieren in de benen en voeten als in het bovenlichaam.
  3. Goede houding tijdens hardlopen. Wanneer er geen rekening wordt gehouden met een goede houding tijdens het hardlopen kan dit leiden tot blessures. Let er op dat er tijdens het hardlopen niet te grote passen worden genomen. Dit zorgt ervoor dat er een te harde landing op de hiel plaatsvindt. Let erop dat er op de middenvoet wordt geland tijdens het hardlopen. Het lichaam moet licht naar voren leunen tijdens het hardlopen. Te ver voor- of achterover kan leiden tot klachten.  
  4. Goede trainingsopbouw. Het is van groot belang rustig te beginnen met hardlopen. Bouw het hardloopschema op met minstens een dag rust tussen de trainingen. Hierdoor vindt er goed herstel plaats wat ervoor zal zorgen dat het prestatieniveau toeneemt. Wanneer er niet voldoende rust wordt gehouden tussen de trainingen kan het zelfs zo zijn dat het prestatieniveau afneemt.

Een blessure en dan?

Sportfysiotherapeut
Ondanks een goede training kan het toch zo zijn dat je een blessure oploopt. Maak dan een afspraak bij onze sportfysiotherapeut. Hij/zij heeft veel kennis en ervaring op het gebied van sportgerelateerde klachten/blessures. Door het uitvoeren van een gedegen onderzoek zal er een behandelplan opgesteld worden, om jou zo snel mogelijk weer pijnvrij te laten sporten.
 
Voet- en loopanalyse
Er kan ook een voet- en loopanalyse worden gemaakt. Door het bepalen van de stand van de voeten in rust maar ook tijdens het hardlopen kan er goed advies gegeven worden voor de juiste schoenen en/of er wellicht aangepaste zooltjes nodig zijn.

Wilt u meer informatie over blessurepreventie bij hardlopen? Neem dan contact met ons op. Wilt u graag een afspraak maken? Dit kan via ons online inschrijfformulier.